حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

راه‌اندازی طرح «هنر برای همه» در حاشیه مشهد

  • کد خبر: ۲۰۲۸۹۷
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
راه‌اندازی طرح «هنر برای همه» در حاشیه مشهد
۳۰ آموزش رایگان برای ۶۹ محله هدف در طرح «هنر برای همه» ارائه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز توانمندسازی مردم در محلات هدف بازآفرینی، از مهم‌ترین کارویژه‌هایی است که از ابتدای پاگرفتن سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری در شهرداری مشهد بر دوش این سازمان گذاشته شد. تأسیس هشت مرکز رویش نوین در محلات مختلف و حمایت از کسب‌وکار‌های خانگی و اتصال آن‌ها به پیشران‌های اقتصادی و آموزش افراد مستعد و آماده‌کردن آن‌ها برای ورود به بازار کار در این مراکز، اولین گامی بود که برای تحقق توانمندسازی برداشته شد.

سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد با همکاری اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی در دومین گام از توانمندسازی مردم محلات هدف، طرح «هنر برای همه» را به‌صورت رسمی آغاز کرد. در این طرح قرار است سی عنوان آموزش هنری در پنج پهنه حاشیه شهر مشهد شامل ۶۹ محله هدف بازآفرینی، با هدف کشف استعداد‌های هنری و توسعه اقتصاد و کسب‌وکار‌های فرهنگی به مردم ارائه شود.

رئیس سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد در مراسم رونمایی و افتتاحیه طرح «هنر برای همه» با بیان اینکه برای تحول در حاشیه شهر و توانمندسازی مردم در محلات هدف، ظرفیت‌های زیادی ایجاد شده است، گفت: یکی از این ظرفیت‌ها که با همکاری اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی احیا شده است، برگزاری دوره‌های آموزشی هنر است.

هدف از برگزاری این دوره‌ها کشف و پرورش استعداد‌های هنری و توسعه اقتصاد و کسب‌وکار‌های فرهنگی و هنری است و می‌خواهیم هم توانمندسازی و مشارکت اجتماعی در محلات کم‌برخوردار شهری افزایش پیدا کند و هم اینکه عدالتی در بحث آموزش‌های فرهنگی و هنری داشته باشیم.

۳۰ آموزش برای محلات حاشیه شهر

محمود عبدا... زاده با اشاره به مشارکت مساجد، فرهنگ‌سراها، کتابخانه‌ها و دفتر‌های تسهیلگری در اجرای طرح «هنر برای همه» و برگزاری کلاس‌های آموزشی، ادامه داد: براساس نیاز‌سنجی‌هایی که از مردم محلات انجام شده، قرار است سی عنوان آموزش فرهنگی و هنری که اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی مشخص کرده است، به مردم پنج پهنه حاشیه شهر ارائه شود. وی افزود: ثامن، امیرالمؤمنین (ع)، خلج، سیدی و المهدی، طبرسی‌شمالی، رده، شهید قربانی، التیمور، بلال، بهمن، قدس، امیرآباد، معقول و کنه‌بیست محلات فعال در این طرح هستند و به‌مرور «هنر برای همه» به هر ۶۹ محله هدف بازآفرینی تسری پیدا خواهد کرد.

عبدا... زاده در ادامه و با تأکید بر حل‌وفصل مشکلات محلات هدف بازآفرینی و مطالبه حق این محلات از دیگر دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: می‌توانیم هر موضوعی که مردم و دفتر‌های تسهیلگری مطالبه داشته باشند را از طریق سازمان بازآفرینی شهرداری، پیگیری کرده و متولیان را در دیگر دستگاه‌های استان به رفع آن مشکل و تأمین نیاز‌های مردم ملزم کنیم.

یک اتفاق بزرگ برای حاشیه شهر

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی خراسان‌رضوی هم «هنر برای همه» را آغاز یک اتفاق بزرگ در محلات حاشیه شهر مشهد دانست و توضیح داد: آنچه می‌خواهیم در «هنر برای همه» انجام دهیم، شروع یک اتفاق است و قصد داریم استعدادیابی خوبی رقم بزنیم. رشته‌های هنری مشخص شده است و آن‌هایی که به یکی از این رشته‌ها علاقه دارند، با استاد هم‌کلام می‌شوند و این شروع استعدادیابی آن‌هاست.

محمد حسین‌زاده ادامه داد: در این طرح قرار است برای این رشته‌ها آموزش رایگان را شروع کنیم و کسانی که استعداد دارند، خودشان را محک بزنند و مسیر حرفه‌ای رشد را پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌های فرهنگی و هنری بهترین راه برای توانمندسازی مردم به‌ویژه زنان خانه‌دار است، تصریح کرد: بهترین حالت یک کار هنری این است که هنرمند به‌واسطه هنر خودش به استقلال مالی هم برسد. بهترین مشاغل خانگی شغل‌هایی هستند که در حوزه فرهنگی و هنری انجام می‌شوند و زنان خانه‌دار می‌توانند در بستر منزل فعالیت هنری داشته باشند و درآمد کسب کنند.

حسین‌زاده ادامه داد: امروز آن‌هایی که مهارت دارند، در اقتصاد موفق‌تر هستند و می‌توانند استقلال مالی پیدا کنند. این نشان می‌دهد که حوزه مهارت‌آموزی بسیار مهم است. آنچه در طرح «هنر برای همه» رقم می‌خورد، همین نگاه مهارتی و مهارت‌آموزی است. اجرای این طرح باعث می‌شود استعداد‌های زیادی در محلات هدف بازآفرینی کشف شوند و رشد پیدا کنند. در آینده نه‌چندان دور افرادی را در این محله‌ها خواهیم داشت که سرآمد هنر خواهند بود.

ایجاد ۵۰۰ شغل برای حاشیه شهر

محمود عبدا... زاده، مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد، در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به اهمیت توانمندسازی مردم در محلات هدف بازآفرینی، از ایجاد پانصد شغل خانگی در حاشیه شهر مشهد خبر داد و دراین‌باره توضیح داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد، توانمندسازی اقتصادی مردم است.

در اولین گام از اجرای این امر مهم، مراکز رویش نوین تأسیس شدند که تا امروز هشت مرکز رویش در پهنه‌های مختلف حاشیه شهر فعال هستند و تا پایان دوره ششم مدیریت شهری تعداد آن‌ها به ۲۳ مرکز خواهد رسید. حدود ۲۶ پیشران اقتصادی در این مراکز فعال هستند و تا امروز توانسته‌ایم پانصد شغل خانگی ایجاد کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->